Brak nowych powiadomień
PRZEWODNIK GROUPONA PO WARSZAWA

Joga dla początkujących

3 kwi 2020

Początkujący zazwyczaj wyobrażają sobie jogę jako czystą błogość z melodycznymi mantrami pobrzmiewającymi w tle. Pierwsze zajęcia są dla nowicjuszy totalnie zaskakujące, bo joga to znacznie bardziej skomplikowana sprawa. Mamy kilka porad, które pozwolą ci przygotować się do treningów i uniknąć niespodzianek. 

Najpierw powinieneś wybrać rodzaj zajęć, w których chcesz uczestniczyć, a następnie znaleźć odpowiednie studio. Sprawdź podstawowe pojęcia i nazwy pozycji (nie będziesz się zastanawiać, o co chodzi instruktorowi, kiedy poprosi o pozycję „psa z głową w dół”) oraz dobierz strój i przybory (jeśli są konieczne).

Pamiętaj: jeśli zajęcia sprawiają ci radość i są ekscytujące, to znaczy, że twój wybór był dobry.

Poniżej znajdziesz garść porad od naszego eksperta. Zapoznaj się z informacjami, które pomogą ci czerpać z zajęć jak najwięcej.

Poznaj różnice pomiędzy rodzajami jogi

Przede wszystkim – zdaniem naszego eksperta – lekcje muszą być dla ciebie atrakcyjne
i angażujące. Jeśli nie możesz się doczekać kolejnych treningów, to znak, że znalazłeś idealne zajęcia.

Joga jako środek do rozładowania stresu

Szukasz sposobu na pozbycie się stresu i jego skutków? Nasz ekspert rekomenduje zajęcia yin jogi oraz te, które charakteryzuje spokojny rytm ćwiczeń. Konkretnie: dużo rozciągania oraz głębokich oddechów. Dzięki takim treningom ochłoniesz i poczujesz się odprężony, jak po dobrej drzemce. Na zajęciach mogą być wykorzystywane poduszki na oczy z lawendą, które wzmagają efekt relaksacyjny.

Joga jako forma znalezienia równowagi pomiędzy ciałem i umysłem

Jeśli interesuje cię balans pomiędzy sferą cielesną i duchową, spróbuj hatha jogi. Ten rodzaj koncentruje się na utrzymywaniu sekwencji pozycji, każdej przez 5–10 oddechów. Na lekcjach hatha jogi nauczysz się, jak bezpiecznie przyjąć postawę do każdego ćwiczenia, utrzymać ją oraz przejść do pozycji wyjściowej.

Joga jako aktywność fizyczna

Wysiłek fizyczny to dla ciebie przede wszystkim spalanie kalorii, wyciskanie siódmych potów
i przekraczanie granic? Najlepsze dla ciebie będą zajęcia w stylach, w których dominują dynamiczne zmiany pozycji – flow, vinyasa, a także ashtanga.

Nasz ekspert doradza, aby z tego rodzaju ćwiczeń korzystały osoby o dużym potencjale ruchowym, „niespokojne duchy”, które nie mogą usiedzieć na miejscu. 

A Guide to Yoga for Beginners_pose

Szukaj studia, w którym będziesz czuć dobrą energię

Najważniejsze to znaleźć nauczycieli, którzy potrafią przybliżyć ci sens jogi – mówi nasz ekspert. Takich, z którymi się świetnie rozumiesz i – kiedy cię uczą – możesz powiedzieć: wow, super! Nie wiedziałem, że tak można.

Może się zdarzyć, że będziesz w stanie określić swoje preferencje dopiero po roku nauki. Zdaniem eksperta, możesz znaleźć odpowiednie miejsce praktycznie wszędzie, chociaż placówka zajmująca się przede wszystkim jogą jest zdecydowanie lepsza niż siłownia, w której są organizowane zajęcia z jogi.

Nasz ekspert definiuje swój styl nauczania jako „empiryczną anatomię”. Zamiast wydawać komendy i prezentować figury, instruktor poświęca czas na obserwację i upewnienie się, że każdy uczeń wykonuje zadanie dobrze oraz jest świadomy tego, co dzieje się z jego ciałem. W końcu nie każdy zna szczegółowo układ mięśniowy, nie wie jak to jest „czuć” pracę poszczególnych mięśni, a nawet może nie wiedzieć, czym właściwie jest triceps – w końcu to jeden z ponad 600 mięśni w ciele człowieka.

Na zajęciach naszego eksperta zamiast typowego instruktażu, uczniowie słyszą często wypowiedzi w stylu: To raczej w ten sposób. O to właśnie chodzi, tak działają te ścięgna. Możecie jeszcze osiągnąć ten sam efekt, pracując z tymi mięśniami. Poczujcie to wszyscy. Przyjmijcie taką pozycję, zejdźcie trochę niżej. Czujecie, jak napinają się ręce? Od palców do barku, tu właśnie jest napięcie.

Nasz ekspert długo szlifował instruktorskie umiejętności, dzięki którym teraz może prowadzić zajęcia, przechadzając się po sali albo siedząc i obserwując uczniów. Dzięki takiemu podejściu każdy z uczniów otrzymuje wiedzę i rozumie, co się dzieje z jego ciałem w trakcie wykonywania ćwiczeń, zamiast tylko kopiować ruchy nauczyciela.

A Guide to Yoga for Beginners_warrior_pose

Nie porównuj się z innymi

Doświadczeni jogini o niesamowitej wręcz zwinności i elastyczności są w stanie stać na rękach czy w pozycji mostka. Taki obraz jogi przedstawiany jest w środkach masowego przekazu, co może być zniechęcające dla tych, którzy dopiero zaczynają.

Nasz ekspert przypomina swoim studentom, że są grupą ludzi o odmiennych zdolnościach, umiejętnościach i warunkach fizycznych, nie wspominając o doświadczeniu. Czasami ten, który ma za sobą trzy lekcje, ćwiczy obok osoby, która ma za sobą trzy lata nauki. Instruktor podkreśla, że najważniejsze to skupić się na swoich własnych celach i konsekwentnie do nich dążyć. 

Pomóżcie nowicjuszom poczuć siłę już na starcie – powtarza nasz ekspert – tak, aby mogli wynieść coś z pierwszej lekcji, nie dopiero z trzydziestej

Bądź szczery z nauczycielem

Koniecznie powiadom nauczyciela o jakichkolwiek urazach bądź innych czynnikach, które mogą utrudnić wykonywanie ćwiczeń. Zrób to, zanim rozpoczną się zajęcia. Porozmawiaj o własnym komforcie, o tym, gdzie leży twoja granica w kontakcie przez dotyk. To ważne, ponieważ nauczyciel często po prostu manualnie poprawia pozycję ucznia. Jeśli nie lubisz być w centrum uwagi, poproś o miejsce w końcu sali. 

Pamiętaj też, że twój nauczyciel nie czyta z twojego ciała jak z otwartej książki. Wspólnie możecie odkryć, że masz fizyczne ograniczenia i pewne rzeczy będą dla ciebie trudniejsze. To może się wydarzyć w każdej chwili, nawet w połowie zajęć. 

Uczniowie czasem nie wiedzą, że mają ograniczony zakres ruchu w barku, ponieważ nigdy wcześniej nie używali go w ten sposób – mówi nasz ekspert. Dodaje też, że ludzie często nie mają pełnej świadomości w kwestii możliwości swojego ciała.

 

Zdjęcia: Matt Schwerin, Groupon

 

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: