11 rodzajów masażu: kompletny przewodnik

AUTOR: | 4 sie 2017

Twoje ciało jest całkiem niezłe w informowaniu cię, kiedy potrzebuje masażu. Szkoda tylko, że nie potrafi powiedzieć ci, jaki rodzaj masażu byłby dla niego najlepszy. Jeśli nie masz doświadczenia w kwestii masaży albo próbowałeś jedynie masażu szwedzkiego, połapanie się we wszystkich możliwych rodzajach masaży może nie być proste. Dlatego właśnie przygotowaliśmy ten przewodnik, który pomoże ci rozszyfrować wiele różnych stylów i korzyści płynących z masażu i zadecydować, który z nich będzie dla ciebie najlepszy.

Rodzaje masażu

1. Masaż szwedzki

W trakcie tego relaksującego masażu masażyści stosują długie, posuwiste ruchy, ugniatają mięśnie pleców i wykonują na nich ruchy kołowe. A to wszystko po to, by rozluźnić lekko napięte mięśnie.

Korzyści: poza rozluźnieniem mięśni i zmniejszeniem napięcia, masaż szwedzki może również poprawić krążenie.

Wypróbuj jeślinie masz doświadczenia z masażem albo jeśli chcesz pozbyć się lekkiego lub średniego napięcia z pleców lub ramion.

2. Masaż tkanek głębokich

Jak sugeruje nazwa, masaż tkanek głębokich ma na celu zmniejszenie napięcia w głębszych warstwach tkanki mięśniowej i powięzi. Dlatego też wykorzystuje bardziej intensywne techniki uciskania niż masaż szwedzki.

Korzyści: masaż tkanek głębokich idealnie rozluźnia chroniczne napięcie, może też poprawić zasięg ruchu.

Wypróbuj jeśli: cierpisz z powodu chronicznych bóli lub szukasz bardziej intensywnego masażu niż masaż szwedzki.

3. Masaż gorącymi kamieniami

W przypadku tego masażu, bardziej niż na pracy swoich rąk, masażysta skupia się na położeniu rozgrzanych bazaltowych kamieni na twoich plecach w miejscach, w których czujesz największe napięcie.

Korzyści: poza rozluźnieniem napiętych partii mięśni, ciepło kamieni może pozytywnie wpłynąć na krążenie krwi.

Wypróbuj jeśli: cierpisz z powodu ciężkiego do rozluźnienia napięcia i lubisz lecznicze ciepło.

4. Masaż sportowy

 

Zaprojektowane z myślą o sportowcach, masaże sportowe to wariacje na temat masażu szwedzkiego. Mają one na celu uśmierzenie dolegliwości spowodowanych powtarzaniem tych samych ruchów i pomagają osobom aktywnym w szybszej regeneracji ze stresu i kontuzji.

Korzyści: krótszy czas regeneracji po treningach, zwiększony zasięg ruchu i poprawa wyników to tylko niektóre korzyści płynące z regularnych masaży sportowych.

Wypróbuj jeśli: regularnie uprawiasz sport lub ćwiczysz i chcesz utrzymać swoje ciało w jak najlepszej kondycji.

5. Masaż shiatsu

Japońska technika masażu zakorzeniona w medycynie chińskiej ma na celu usunięcie blokad, które uniemożliwiają swobodny przepływ energii życiowej Qi. Masażyści korzystają z różnorakich technik, często używając łokci, kolan, a nawet stóp do rozmasowywania napięcia na plecach, stawach i kończynach.

Korzyści: masaż shiatsu uważany jest za fantastyczną formę odstresowania, ponieważ poprawia krążenie i pobudza produkcję oksytocyny.

Wypróbuj jeśli: potrzebujesz się odstresować i odprężyć lub jeśli interesujesz się wschodnimi technikami masażu i przydałoby ci się dobre wprowadzenie.

6. Masaż punktów spustowych

Podobnie jak masaże tkanek głębokich, masaż ten ma na celu rozluźnienie chronicznego napięcia zlokalizowanego głęboko w tkance mięśniowej. Ale podczas gdy masaż tkanek głębokich świetnie radzi sobie z napięciem na większej powierzchni, masaż punktów spustowych znajduje zastosowanie w bólach promieniujących z jednego lub kilku punktów.

Korzyści: uśmierza ból spowodowany rwą kulszową, problemami ze stożkiem rotatorów, sztywnymi stawami, zapaleniem powięzi podeszwowej czy innymi schorzeniami.

Wypróbuj jeśli: cierpisz z powodu powyższych dolegliwości i dobrze znosisz ból (masaż punktów spustowych znany jest z tego, że trochę boli)

7. Masaż dla par

Masażyści masują jednocześnie dwie osoby leżące obok siebie. Z reguły stosuje się tu masaż szwedzki, jednak można zażyczyć sobie również innych technik masażu, np. tkanek głębokich czy masażu gorącymi kamieniami.

Korzyści: oprócz romantycznego kontekstu masaż dla par daje również szansę na odbudowanie więzi z bliskim przyjacielem, siostrą, mamą, córką czy kimkolwiek innym, w obecności kogo nie będziemy mieli oporów rozebrać się do połowy.

Wypróbuj jeśli: chcesz wprowadzić coś nowego w swoim związku albo nie możesz się z kimś rozstać nawet na godzinę.

8. Masaż prenatalny

Ten rodzaj masażu ma na celu uśmierzenie bólów ciążowych. Podczas takiego masażu z reguły leży się na boku albo – jeśli salon masażu dysponuje specjalnym łóżkiem z wyciętym otworem – na brzuchu.

Korzyści: zmniejszenie bólu spowodowanego ciążą a także pomoc przy depresji, bezsenności i niepokoju.

Wypróbuj jeśli: Twoja ciąża powoduje u ciebie bóle w dolnych partiach pleców (pamiętaj, żeby skonsultować się wcześniej z lekarzem).

9. Refleksologia

Refleksologia to wyspecjalizowana forma masażu stóp, podczas której stymuluje się konkretne punkty na stopach mające odpowiadać narządom wewnętrznym. Niektóre gabinety masażu oferują również refleksologię twarzy.

Korzyści: uważa się, że refleksologia pomaga zbalansować twoje ciało. Ale tak jak każdy masaż stóp, jest też świetnym sposobem na zmniejszenie napięcia spowodowanego noszeniem wysokich obcasów czy spędzania długich godzin na nogach.

Wypróbuj jeśli: ciekawi cię, w jaki sposób refleksologia może ukazać inne problemy zdrowotne albo po prostu chcesz mieć wymówkę, by dać swoim stopom trochę relaksu.

10. Masaż tajski

Znany też jako „masaż jogiczny”. Masaż tajski z reguły polega na wykonywaniu na kliencie serii intensywnych ćwiczeń rozciągających, nie wymaga także rozbierania się.

Korzyści: zwiększona elastyczność, większy zasięg ruchów i tymczasowe uśmierzenie bólu to tylko kilka z udokumentowanych korzyści masażu tajskiego.

Wypróbuj jeśli: chcesz osiągnąć większą rozciągliwość i podoba ci się fakt, że masaż odbywa się w ubraniu. 

11. Masaż stóp

Jak sama nazwa wskazuje: relaksujący masaż dla stóp.

Korzyści: w odróżnieniu od refleksologii, która celuje w konkretne partie ciała, tradycyjny masaż stóp ma za zadanie dostarczenie relaksu przepracowanym stopom.

Wypróbuj jeśli: Twoja praca wymaga spędzania wielu godzin na nogach. 

 

ZOBACZ TAKŻE:


The Benefits of Massage: An Expert Explains It AllKorzyści z masażu: ekspert wyjaśnia wszystko 

Ekspert odpowiada na pytanie, dlaczego warto wybrać się na masaż.
The 11 Types of Massage: A Complete GuideEtykieta w gabinecie masażu

Kompletny przewodnik o masażu i garść porad dla początkujących klientów.
Massage Etiquette Guide: Tips for the Most Relaxing MassageKompletny przewodnik po masażu 

Wszystko, co powinnaś wiedziec o masażach, zebrane w formie praktycznego przewodnika.
Massage for Runners Isn't Just About Feeling GoodTechniki masażu: porady 

Jak sprawić, by masaż sprawił Ci największą przyjemność?