Brak nowych powiadomień
PRZEWODNIK GROUPONA PO WARSZAWA

Ścianka wspinaczkowa - porady dla początkujących

AUTOR: Editors | 28 cze 2017

Kryte siłownie wspinaczkowe pojawiały przez ostatnie lata się w całych Stanach Zjednoczonych. A dzięki Alexowi Hannoldsowi, wspinaczowi, który zasłynął ze wspinaczek bez lin, zakładamy, że trend ten nadal będzie zyskiwał popularność.


Oczywiście przerażające może być nagłe podjęcie się tego hobby, jeśli nigdy nie postawiłeś stopy na skałce wspinaczkowej (bądź nie wchodziłeś wyżej niż po drabinie). Nasza pisarka Mae Rice wybrała się do Hidden Peak Climbing Gym, czyli krytej hali wspinaczkowej, znajdującej się w Chicago, aby spróbować wspiąć się na ściankę pierwszy raz w życiu. W związku z tym stworzyliśmy listę porad dla początkujących wspinaczy, opierając się na doświadczeniach Mae.

1: Jeśli jesteś początkującym, spróbuj wspinaczki boulderowej

Bouldering to  wspinaczka po zazwyczaj wolnostojących, kilkumetrowych blokach skalnych bez użycia asekuracji liną. Ponieważ ich wysokość nie przekracza 4 metrów, bouldering nie wymaga uprzęży ani sprzętu, dzięki temu może wydawać się łatwiejszy do pokonania dla tych, którzy nigdy wcześniej się nie wspinali. Głównym celem boulderingu jest poruszanie się na boki oraz “selekcjonowanie”, które menedżer Hidden Peak opisał jako “grę w szachy, w której muszę ocenić, w którą stronę się kierować i czego chwycić”.

Początkujący mogą się także podjąć kursu linowego, który jest bardziej wymagający i zakłada posiadanie uprzęży, liny i asekuracji w postaci osoby stojącej na ziemi i trzymającej liny, aby osoba wspinająca się nie spadła. Niektóre siłownie oferują także kursy zaawansowanej wspinaczki, ale jest to opcja dla bardziej doświadczonych wspinaczy.

2: Utrzymuj ciężar ciała na stopach

Z uwagi na to, że twoje dłonie zajęte są próbami dosięgnięcia kolejnych uchwytów, męczą się szybciej niż stopy. Zbyt zmęczone dłonie zaczynają nawet drżeć! Dlatego warto spróbować ograniczyć pracę dłoni poprzez skupienie się na rozmieszczeniu nóg i pozwolenie, aby waga twojego ciała opierała się na mięśniach nóg oraz stopach.

3: Odpoczywaj

Jeśli uprawiasz wspinaczkę boulderową i dotrzesz na samą górę, weź głęboki oddech, zanim zaczniesz schodzić na dół. Gdy oprzesz obie nogi o ścianę będziesz czuć się stabilnie i szczęśliwie.

4: Załóż  wygodne ubranie

Zaleca się zakładanie luźnych ubrań, w których możesz się łatwo poruszać. Mae zasugerowała założenie uprzęży jakiś czas przed rozpoczęciem wspinaczki, to bardzo miłe i bezpieczne uczucie, które pozwoli Ci uspokoić przedwspinaczkową tremę.

5: Nie bój się, materace są bardzo miękkie

Mae przypadkowo zeskoczyła ze skałki z wysokości, która z pozoru wydawała się super duża (w rzeczywistości były to niecałe 2m). To doświadczenie mogło ją przestraszyć, ale nic jej nie groziło! Menedżer siłowni potwierdził, że skok z jakiejkolwiek wysokości skałki boulderowej jest w zupełności niegroźny z uwagi na miękkie materace pokrywające podłogi wokół skałki, ale pamiętaj, by uginać kolana!

6: Przygotuj j się na kurs bezpieczeństwa

Menedżer wspomniał, że z reguły zanim zaczniesz wspinaczkę na nowej siłowni, musisz przejść kurs bezpieczeństwa, dotyczący odpowiednich technik asekuracji, węzłów i innych podstaw.

7: Nie wstydź się trenować

Hidden Peak to typ siłowni wspinaczkowych, który przyciąga wielu doświadczonych wspinaczy, ale nawet takie miejsca starają się być tak przyjazne dla początkujących, jak tylko to możliwe. Wiele z nich oferuje nawet kursy dla dzieci od piątego roku życia. Ale nieważne dokąd się wybierzesz, każda siłownia będzie posiadała ścianki przystosowane dla początkujących, więc nie krępuj się i trenuj dopóki nie poczujesz się komfortowo.