Przewodnik jedzenia sushi

AUTOR: | 21 lis 2017

Jedzenie sushi może na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowane. Pierwszym pytaniem, jakie zazwyczaj sobie zadajemy, jest: „To przecież surowa ryba. Czy to na pewno można bezpiecznie jeść?” Drugim: „Jak coś zamówić, skoro całe menu jest po japońsku?”. Trzeci problem pojawia się przy sięgnięciu po pałeczki – nikt nie chciałby musieć prosić o nóż i widelec. 

Ten poradnik ma nauczyć Cię, jak zachować się podczas jedzenia sushi. Przedstawimy w nim garść zasad savoir vivre'u, objaśnimy różnicę między sashimi i nigiri oraz przegnamy wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa jedzenia surowej ryby. 

Jak zamawiać sushi?

Kelner prawdopodobnie poda Ci kartę zawierającą listę dostępnego sushi oraz ołówek do zaznaczenia wybranych dań. Napisz „1” przy każdym daniu, które Cię interesuje. W części restauracji zamawia się standardowo, informując kelnera o swoim wyborze.

  • Początkujący mogą usiąść przy barze i porozmawiać z kucharzem przygotowującym sushi, który może coś polecić.
  • Najlepiej jest zamówić odrobinę wszystkiego: parę nigiri, kilka maki, kilka sashimi. Nie wiesz, co to? Czytaj dalej.

Sushi vs sashimi: czym się różnią?

Sushi to zazwyczaj surowe owoce morza i różne warzywa zawinięte w ryż gotowany z dodatkiem octu albo wodorosty. Sashimi to same owoce morza, bez ryżu czy wodorostów.

  • Jest też trzecia opcja: nigiri. Jest to odrobina owoców morza położona na kulkę ryżu.
  • Maki to zwinięte w rolkę sushi. Zazwyczaj podaje się razem sześć lub osiem kawałków.
  • Czasami w menu można również zobaczyć temaki, czyli sushi w formie rożka zawinięte w wodorosty.

Inne rodzaje sushi

W menu można zobaczyć wiele różnych rodzajów sushi i Japońskiego słownictwa, którego jeszcze nie rozpoznajesz. Objaśnijmy je:

  • Tako: ośmiornica (jest to też nazwa noża używanego przez kucharza)
  • Toro: tuńczyk; można spotkać określenie maguro lub magura
  • Uni: jeżowiec
  • Sake: łosoś; jest to też określenie sfermentowanego wina ryżowego
  • Nori: wodorosty używane do zawijania sushi
  • Unagi: węgorz słodkowodny, zawsze gotowany
  • Ebi: krewetka, zawsze gotowana
  • Tobiko: ikra, czyli małe pomarańczowe jajeczka rybne układane na górze sushi

Co to jest California Maki albo Philadelphia Maki?

Jak sugerują same nazwy, są to popularne rodzaje sushi maki wymyślone w Ameryce, i raczej nie spotyka się ich w Japonii, nie trzeba się jednak wstydzić ich zamawiać.

  • California maki: inaczej California roll, jest wypełnione awokado, paluszkami krabowymi, i ogórkiem
  • Philadelphia maki: inaczej Philadelphia roll, to maki z kremowym serkiem, awokado, oraz łososiem

Jak używać pałeczek

Na początku używanie pałeczek może być trudne, jednak umiejętność jedzenia nimi można opanować przy odrobinie treningu. Jak zacząć:

  1. Oprzyj jedną pałeczkę w zagięciu między kciukiem i palcem wskazującym, i na palcu serdecznym. Węższy koniec powinien być skierowany w stronę jedzenia.
  2. Złap drugą pałeczkę kciukiem i palcem wskazującym.
  3. Pierwsza pałeczka nie powinna się ruszać. Poruszaj drugą pałeczką w celu podniesienia sushi.

Etykieta przy jedzeniu sushi

W zasadzie wystarczy zamoczyć sushi w sosie sojowym i cieszyć się smakiem. Jednak, jeśli jedziesz do Japonii lub jesz w eleganckiej restauracji, stosuj się do poniższych zasad:

  • Pałeczki: nie pocieraj jednej o drugą i nie wtykaj ich w sushi czy w ryż.
  • Na talerzu powinno znaleźć się parę kawałków imbiru, które służą do oczyszczenia smaku, nie do jedzenia z sushi.
  • Jeśli jesz nigiri (kawałek ryby na kulce ryżu), w sosie sojowym macza się stronę z rybą, by nie rozmoczyć ryżu.
  • Jeśli jesz sushi, które wybrał dla Ciebie kucharz (czyli omakase), nie powinno się zostawić ani jednego kawałka, ponieważ może to być odebrane jako nieuprzejmość.
  • Nie powinno się prosić o zapakowanie resztek. Sushi nie jest najlepszym jedzeniem do zabierania do domu.

Czy sushi jest zdrowe?

Zależy to od rodzaju, który wybierzesz, i ile sushi zamówisz. Jeśli chcesz jeść zdrowe sushi, najlepszym wyborem będą maki albo sashimi z łososiem i tuńczykiem.

  • Co jest na pewno niezdrowe? Sushi smażone, z dużą ilością majonezu lub serka.
  • Majonez można zastąpić bogatym w antyoksydanty wasabi, które doda Twojemu daniu smaku.
  • Wybieraj niskosodowy sos sojowy, zwłaszcza jeśli chcesz kontrolować ilość soli w diecie.
  • Czy jedzenie sushi jest bezpieczne? Surowe jedzenie zawsze niesie ze sobą trochę ryzyka, które jednak można zredukować, jeśli wybierzesz sprawdzoną restaurację, w której kucharz wie, jak bezpiecznie przygotować jedzenie.