Menu główne Otwórz menu wyszukiwania

Pierwsza lekcja latania? Przeczytaj najpierw to.

AUTOR: Andrew Goodwin | 17 maj 2016

Flying a Plane for the First Time? Read This First.

Marzysz o tym, aby zostać komercyjnym pilotem lotniczym, a może szukasz jednorazowej przygody? Jest wiele powodów, aby nauczyć się latać, ale dla większości ludzi jest tylko jeden sposób aby tego spróbować: lot wprowadzający.

"To tutaj zaczyna się przygoda każdego pilota linii lotniczych" - wyjaśnia instruktor lotu Angelo Punziano ze Szkoły Lotniczej ATA w południowej Florydzie. Johan Backlund z Riverside Flight Academy w Kalifornii zgadza się, dodając, że loty zapoznawcze są przeznaczone nie tylko dla początkujących pilotów. "Każdy, kto choć trochę interesuje się lataniem, może się zarejestrować” mówi Backlund. Jednak zanim wsiądziesz do kokpitu, zapoznaj się z poradami tych ekspertów, które pomogą Ci rozpocząć pierwszą lekcję latania.

Lekcje zaczynają się na ziemi

Lot zapoznawczy składa się tak naprawdę tylko częściowo z latania, duża część nauki odbywa się na ziemi. Dzięki lekcji wprowadzającej zapoznasz się zazwyczaj z dwuosobowym samolotem szkoleniowym, takim jak Cessna lub Piper. W przypadku Punziano lekcja ta zazwyczaj obejmuje sprawdzenie ze swoimi uczniami przez 20-25 minut listy kontrolnej, która weryfikuje, czy samolot nadaje się do lotów w przestworzach. Lekcja u Backlund wygląda w podobnie, z wyjątkiem tego, że jego uczniowie spędzają również trochę czasu na symulatorze lotów.

Learn to Fly  cockpit

Naprawdę nauczysz się latać samolotem

Może ciężko w to uwierzyć i jest to odrobinę przerażające, ale uczniowie mogą manewrować samolotem przez większość lotu. "Jesteś przy sterowniku przez 85 procent lotu" - zapewnia Backlund, więc nie spodziewaj się, że będziesz będziesz tylko pasażerem przejażdżki. Standardowa lekcja może pokazać Ci, że jesteś odpowiedzialny za start, skręcanie, a także za wznoszenie samolotu. W większości przypadków jedyne, czego nie spróbujesz, to lądowanie.

Prawie każdy może to zrobić

Loty wprowadzające są stworzone dla wszystkich. “Większość osób jest zaskoczonych tym, że mogą kontrolować lot i wykonywać rzeczywistą pracę pilota.” mówi Backlund. Loty wprowadzające nie są objęte ograniczeniami wiekowymi, ale późniejsze etapy nauki już tak. Musisz mieć conajmniej 16 lat, aby latać samodzielnie a 17 aby otrzymać licencję.

To nic złego być zdenerwowanym

Początkujący lotnicy często czują motyle w brzuchu. “Pierwszy raz jest ekscytujący” - mówi Backlund. “Nowe osoby niekoniecznie czują się podczas niego komfortowo, samolot może wydawać różne dźwięki lub poruszać się w sposób nieznany dla nowicjusza”. Punziano zgadza się z tym, ale nie sądzi, że nerwy na początku nauki to poważna sprawa. “Kiedy kończą lot, stają się kimś innym” mówi o byłych uczniach.

Większość osób nie odczuwa wysokości na której się znajdują w trakcie lekcji. Zawroty głowy i choroba lokomocyjna nie stanowią problemu dla większości lotników, jak podaje Punziano, ale osobom, które źle znoszą podróże lotnicze bądź morskie poleca leki hamujące przykre objawy.

Learn to Fly  pilot

Instruktor to twój najlepszy przyjaciel

Instruktor zajmuje się ważniejszymi sprawami, włączając w to rozmowę z kierownikiem działu kontroli oraz komunikowaniem się z Tobą przez zestaw słuchawkowy. Punziano porównuje to do bycia na siłowni: "Twój obserwator jest jak instruktor. Wie, kiedy przejąć kontrolę. " I nie bój się poinformować swojego instruktora, jeśli chcesz zrobić zdjęcie, co pewnie nastąpi w pewnym momencie lotu. “Widoki są niewiarygodne" - przyznaje Punziano.

Poznaj zasady

Wiele kwestii różni się w każdej szkole latania więc zadawaj pytania przed lekcją. Kiedy powinieneś się pojawić? "15 minut wcześniej", według Punziano. Czy możesz przywieźć przyjaciół? To zależy. Punziano zgadza się na takie dogodności jak zabieranie ze sobą przyjaciela, bliskiej osoby lub rodzica. Z kolei Backlund zaleca latanie indywidualne. "Staramy się zniechęcać pasażerów, ponieważ w pewnym sensie odbiera to wartość doświadczenia".

Stanie się pilotem wymaga oddania

Chociaż prawie wszyscy chętnie korzystają z lotów Backlund, pilot szacuje, że tylko około 1 na 10 osób kontynuuje zdobywanie licencji. Poświecenie czasu jest kluczowe, aby nauczyć się latać, dodaje Punziano. "Jeśli jest to naprawdę czymś, do czego dążysz, przychodź raz w tygodniu. Zachowaj regularność.”

 

 

Loty oferty